Gazdasági válság, vagy iparági krízis alatt könnyen előfordulhat, hogy élesedik a verseny vagy új megoldásokat kell találni. Ilyenkor egy tapasztalt interim menedzser vagy sales vezető képes olyan válaszokat adni a cégnél felmerülő kérdésekre, amellyel értéket teremthet a cég, de sokszor az ügyfelek számára is, így versenyelőnybe kerülhet vállalkozásunk a piacon.
Gazdasági válság alatt sok cég kénytelen átgondolni a kiadásait, ugyanakkor sok cég ma már sokkal tudatosabban kezelni a különböző válsághelyzeteket, mint korábban. Ennek köszönhetően a racionalizálások mellett sok helyen történnek fejlesztések is, és mintegy lehetőség tekintenek egy-egy válságra, ez pedig lehetőségeket rejt magában mindenki számára.
Egy válság alatt jellemzően az alábbi folyamatok zajlanak le:
Az értékesítési eredmények stagnálása vagy bezuhanása természetesen eltérő mértékben jelentkezik egyes iparágakban, szektorokban, de különböző lehet egyes termékek esetében is. Sokféleképpen lehet reagálni ezekre a folyamatokra, az első, jellemző reakciója a vállalatoknak a költségcsökkentés, ami sok esetben a kollégák elbocsájtását is jelentheti. Ez ugyanakkor lehetőséget is jelent, hiszen sok tudatos cég, ha lehetőséget lát benne, akkor inkább invesztál ilyenkor, és egy szakmai csere, egy interim sales menedzser új lendületet adhat, új meglátásokat hozhat be a vállalkozásba.
A válság okozta feszültségnek és annak köszönhetően, hogy mindenkin nő a nyomás a költségcsökkentés miatt, sokan felülvizsgálják a kiadásaikat, emiatt megnövekedik a figyelem az egyes termékek, szolgálatatások értékteremtő képességén. Az ilyen helyzeteket is egy tapasztalt interim sales vezető vagy menedzser jellemzően könnyebben tudja kezelni, több megoldást, lehetőséget tud felvázolni akár az elégedetlen ügyfél számára, akár ezek megelőzésére is a cégen belül.
A piac szűkülése, a nagyobb verseny azzal járhat, hogy a gyengébben teljesítő cégeknek csökkennek a bevételeik, a piaci részesedésük. Ezért fontos az, hogy akár termék-szolgáltatás, akár humánerőforrás oldalról a cégek ilyenkor tudjanak és akarjanak invesztálni önmagukba, hiszen a kieső cégek részesedése ekkor új lehetőségeket is tartogat, amit egy hétpróbás, tapasztalt interim sales vezető nem csak felismer, hanem - jó értelemben véve - kegyetlenül ki is használ.
A fentiekben leírtuk, hogy milyen lehetőségeket rejthet magában egy válsághelyzet. Nincs ez másképp a startupok esetében is, amelyek számára remek lehetőséget rejt magában egy nagyobb piaci átrendeződés, mint amilyen például a korona-vírusjárvány is volt, az elmúlt években.
Egy-egy ilyen átrendeződésre azok a cégek tudnak jól reagálni, amelyeknek a felépítése, szerkezete erre lehetőséget ad, amely olyan szolgáltatást nyújt, vagy tud nyújtani amellyel reagálni tud az átrendeződő piacra. A startupok jellemzően ilyenek, hiszen általánosságban elmondható, hogy digitálisan fejlettebbek és inkább innovatívabb területeken dolgoznak.
Számukra egy-egy ilyen átrendeződéssel járó lehetőség aranybánya lehet, amennyiben ők maguk is tudnak reagálni a helyzetre és a megfelelő kapacitással rendelkeznek sales, marketing területen, vagy akár a HR lépést tud tartani egy esetleges nagyobb bővüléssel, amellyel egy ilyen helyzet járhat. Ezeken a területeken az Inflexion interim menedzserei is segítséget tudnak nyújtani akár projekt alapon, akár középtávon is, hiszen megfelelő szakértői bázissal rendelkezünk mind a három területen.
Egy-egy válság, krízis sokszor megköveteli azt is, hogy olyan alapvetésnek gondolt témákhoz is hozzányúljunk, újragondoljunk, mint a cégünk üzleti modellje. Ez fakadhat abból, hogy az ügyfeleink racionalizálni szeretnék a költéseiket és egy jobb értékarányú megoldással könnyebb megtartani őket. Oka lehet még az is, hogy nekünk van szükségünk arra, hogy új köntösben, előnyösebben mutassuk meg a szolgáltatásunkat, termékünket a potenciális vevők számára. Esetleg arra, hogy így tudjunk jobb ajánlatot tenni a konkurenciával szemben. Egy tapasztalt, nemzetközi üzleti folyamatokra is rálátó szakember ebben is előnyt tud nyújtani egy cég számára, akár projekt alapon akár interim vezetői megbízás alatt.
Előfordulhat az is, hogy a cég fejlődése, története során sosem mutatkozott igény arra, hogy átalakítsák az üzleti vagy árazási modellt, pedig elképzelhető, hogy egy ilyen átalakítással a vevői elégedettség és a bevételek is növelhetőek.
Ha megfelelően reagálunk a piaci változásokra könnyen szerezhetünk új ügyfeleket, vásárlókat, ilyenkor pedig egy másik kihívással kell szembenéznünk, humánerőforrás-hiánnyal.
Az egyre globalizálódó gazdasági helyzetben a munkaerő megtartás és megszerzése is egyre komolyabb kihívást jelent a hazai KKV-k, de még a nagyobb vállalatok számára is. Az Inflexion tapasztalt HR szakember gárdája ebben is képes segítséget nyújtani akár headhunting szolgáltatás terén, akár belső szervezetfejlesztés területén.